Slovensko je schopno zcela změnit dodavatele ropy v horizontu tří let. Potřebné bude několik investic a technických změn nejen v rafinerii Slovnaft, ale i na ropovodu Adria či nouzových zásobnících ropy na východě Slovenska.
V současnosti využívaný ropovod Družba by se měl zakonzervovat pro možné budoucí dodávky kaspické ropy, uvedl v diskusi TASR TV státní tajemník ministerstva hospodářství Karol Galek (SaS). O energetické bezpečnosti EU se diskutovalo také v rámci Konference o budoucnosti Evropy (CoFoE).
„To, co chce zavést Evropa, Evropská komise, je komplexní zákaz s tím, že terminály by měly změnit dodávky ruské ropy na nějakou jinou už od začátku příštího roku. V případě ropovodů se jedná o přechodných obdobích, která si nárokuje Slovensko, Česko nebo Bulharsko,“ přiblížil Galek s tím, že trvalou výjimku z embarga na dovoz ruské ropy, kterou žádá Maďarsko, Slovensko nepodporuje.
Perský záliv těží zisky z ropné krize. Evropskému trhu však pomáhá jen jeden emirát
„Věříme, že tři roky nám postačí k tomu, aby uměly rafinerie změnit technologii a zpracovávat i jinou ropu, resp. aby ji uměli zpracovávat tak, aby pokryli poptávku, která je v současnosti po ropných produktech nejen na Slovensku, ale v rámci celého regionu,“ uvedl státní tajemník. Připomněl, že rafinerie Slovnaft vyrábí motorová paliva nejen pro Slovensko, ale také pro Rakousko, Českou republiku. Zároveň podle něj není třeba zapomínat na Ukrajinu, které jsme již dodali 14 milionů litrů pohonných hmot, z toho čtyři miliony byly leteckého benzínu, který je používán také v rámci válečných operací vůči ruskému agresorovi.
Přechodné období pro odchod od ruské ropy podporuje i europoslanec Robert Hajšel (Směr-SD). „I v případě Slovenska je třeba nějaký čas na investice, na provedení nezbytných kroků spojených se zabezpečením alternativních zdrojů a cest pro ropu mimo Rusko, například úplné spuštění ropovodu Adria,“ přiblížil. Nejde však podle něj pouze o kroky spojené s technickými změnami při zpracování ropy, ale také o sociální opatření pro nejzranitelnější. Změny dodávek totiž mohou způsobit růst ceny paliv.
Požadavky na přechodné období ze strany více států se podle Hajšela daly očekávat. „Od začátku bylo jasné, že dosáhnout jednoty v otázce uvalení embarga na ruskou ropu bude vzhledem k reálným praktickým problémům některých členských států velmi obtížné,“ dodal.
ANKETA: Je Matovičova daň pro Slovnaft správná? Partyzánština, která křiví prostředí, možná předčil i EU
Výkonný ředitel Slovenského plynárenského a naftového svazu (SPNZ) Richard Kvasňovský v diskusi zdůraznil, že Slovensko je v současnosti ve výrobě paliv soběstačné. „Vezměme si sousední Rakousko, musí dovážet. Také Česká republika, Slovnaft je tam hlavním dodavatelem. Dokonce i Polsko, jehož společnost PKN Orlen dala nabídku, že by mohla zásobovat střední Evropu, i Polsko je závislé na dovozu. Toto je velmi dobrá pozice, kterou je velmi dobré si držet,“ vyzdvihl.
Slovensko bude podle Galeka podporovat všechny sankce, které poškodí Rusko. Při jejich přijímání bychom však podle něj měli postupovat tak, aby nepoškodili více Evropu než ruských občanů a prezidenta Putina. V následujících letech tak bude třeba posílit přepravní kapacity ropovodu Adria v Chorvatsku, změnit technologické vybavení ve Slovnaftě a vybudovat nové zásobníky ropy na západním Slovensku, namísto současných na východě země. Pokud bude ropa přijíždět tankery a přes Chorvatsko a Maďarsko ji bude přepravovat ropovod Adria, není technicky možné ji dopravit k zásobníkům v Budkovcích. Všechny tyto investice si podle Galeka vyžádají 700 milionů eur.